måndag 23 april 2018

Helgen som varit

Vi har haft en både positiv och en mer negativ helg, tänkte starta med det tråkiga. 
Freestyle tävlingen gick inte alls bra, Siri blev påverkad av miljön och nosade och kikade mest på allt runt omkring, jag tyckte nog ändå att hon kom igång bra i slutet av första starten men det gick segt och inte blev det några bra poäng. Andra starten gick ännu värre.. jag tyckte så synd om henne så jag fick bryta, hon satte sej på rumpa och snurrade ett varv utan att resa på sej, flåsade och såg helt slut ut så jag diskade mej och gick av planen och gav henne massa korv istället. 

Hon behöver antagligen bara tränas mer i miljöer och det är säkert bra detta kommer att ge något i längden, men så jobbig känsla att åka hem med när det verkligen har gått dåligt och att man aldrig riktigt känner att man få flyt. Ska ärligt talat säga att jag inte vill åka på nästa planerade tävling just nu även om jag vet att det bara är att bita ihop. 
Allt funkar super bra i uppvärmningen men när vi går på planen så blir hon sirapshund tyvärr.. Men hon är bara 1,5 år och behöver antagligen mer tid och det ska hon få men jag känner mej ändå lite besviken så klart. 😉 Som tur är hade jag bra sällskap så dagen var ändå fin & avslutades bra.😊


På söndagen vände det totalt, jag åkte och gick anlagsprovet i viltspår, det som varit vårt stora mål i viltspåret och jag själv blev en aning osäker i skogen men tänkte flera gånger att jag måste våga lite på Siri. Det visade sej givetvis vara det bästa att göra eftersom hon gick fram som ett tåg i skogen, tog alla vinklar, bloduppehåll och tog sej fram till klöven på 17 min. Hon gjorde helt enkelt ett kanon fint spår och blev godkänd med råge. Hon var grym, gick bara rakt in och levererade utan att ha gått ett enda spår sen Januari, tufft att börja med anlagsprovet för säsongen kanske men som sagt, jag litade på Siri! ❤ Detta är lite det som är så fascinerade med spårning, det är som att man inte behöver lära dom, hundarna kan själva vi behöver bara coacha dem och läsa dem så löser de uppgiften själv! 


Tröttis på tävling

Stolt hund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js