torsdag 1 februari 2018

Stövel shopping

Siri var med som smakråd när jag köpte nya stövlar, hon älskar affärer.. Och jag älskar affärer som tillåter hundar! Så vi körde lite tjejshopping😉
I första butiken så var hon med mej vid hyllan och satt fin och kikade runt medans jag provade stövlar, helt plötsligt kommer det ett barn, ca 3-4 år kanske utspringandes bakom en hylla skriker något om hund och springer mot Siri. Jag blev givetvis för sen med korrigering eftersom jag inte heller såg barnet och blev lika rädd själv.. Så Siri skäller till på barnet, hon tycker det blir en obehaglig situation givetvis och ger två skall, egentligen inte konstigt om man förstår hundspårk. Jag avledde henne med lite sitt och gå fot övningar och hon nappade ju givetvis på det direkt men det är ändå lite retligt att hon skäller på ett barn.. Jag kan be om ursäkt för min hund, bli snabbare på att avleda, träna mer och jag gör verkligen allt för att inte störa när man får ha med hunden in i butiker men lite av ansvaret ligger ju också på att människor inte går fram eller lär sina barn att inte springa fram mot okända hundar. 

Vi kommer till nästa butik och där gör vi lite kontaktövningar direkt jag ser att det kommer in en barnfamilj med barn i samma ålder igen, butiken var mer öppen vilket gjorde att jag var mer beredd. De vuxna förklarar för barnet att hon inte får klappa eller hälsa på hunden för den tränar nu och vill man hälsa måste man fråga. Jag förklarar varför vi tränar och att hon blir osäker ibland på barn och kan skälla, men att tjejen gärna får hälsa om hon vill. Hon står lite bakom en skyltdocka med sidan mot, sträcker ut handen utan att vara hotfull låter hunden hälsa och det går super bra, Siri blir så glad att hon nästan vill börja leka med flickan. Det var så skönt att träffa en familj som verkligen förklarar för barnen hur de ska behandla främmande hundar, de förklarade, frågade, tog kontakt och hälsade på ett jätte fint sätt. Jag blir genuint glad av sånt här, dessutom fick vi med oss ett par nya stövlar hem också! 😊


Jag vet inte vilka du ska välja matte, men kanske de svarta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js