onsdag 8 november 2017

Räknas hon som en pallplats?

Trick träning är så enkelt och kul. Det enda som sätter gränser är fantasin, (och möjligtvis hur stort godisförråd man sitter inne på😉). Det är en rolig aktivering som samtidigt bygger en bra kontakt med hunden. 
Det har blivit att vi har tränat på en del små saker inomhus nu på veckorna när det blir så mörkt om kvällarna. 
Vi hade några tomkartonger över hemma som jag har låtit katterna leka i, dom älskar ju verkligen att krypa in i och gömma sig i saker. 
Lånade en av deras kojor och tränade Siri med, för tre dagar sedan ville hon knappt sätta i tassen i kartongen och tyckte den va lite läskig. Idag går hon och sätter sig i den själv och väntar på godis 😂 Säger bara en sak, det är guld värt med en godismotiverad hund! Jag har inte lagt ner jätte många träningsminuter på detta, runt 5 gånger har vi tränat med kartongen kanske 5-10 min åt gången med små pauser. Jag använder mej av klicker och godis i detta faller. Gillar att träna mycket med klicker då det blir enkelt att belöna på rätt tillfälle, i en mer exakt sekund. 
Som när hon först satte i en tass, klick! Sen när tass nummer två kom, klick! Sen gick hon igenom kartongen och då klickade jag när hon satte ner baktassarna i kartongen istället. Efter det sen ställde hon sig i den och fick belöning. Därifrån kommenderade jag sitt och klickade när hon satte sig ner i kartongen. Idag när vi tränade så gick hon som sagt själv och satte sej i den när jag var och fyllde på godisförrådet😜



Kram🐾

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett mål uppfyllt!

I helgen så har min fina lilla labbe gjort sin livs första milrunda! Vi har börjat att träna långsamt med korta små rundor redan i höstas...

pinit.js